Benieuwd of toneel iets voor jou is? RICK heeft verschillende groepen voor kinderen, jongeren en volwassenen. Vraag een gratis proefles aan en maak eens kennis met de docent en groep.
Drama op scholen
Op haar vijfentwintigste begon ze, net afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht, in 1978 als eerste dramadocent bij de stichting Vrije Uren, een voorloper van RICK. Van de toenmalige directeur Leonard Maas kreeg ze alle ruimte om het vak toneel te ontwikkelen. Tineke was de eerste dramadocent en moest pionieren. In Weert waren er best wat amateurtoneel- en carnavalsgroepen. “Maar dat je drama ook kon inzetten in het onderwijs, dat was nieuw in die tijd. Ik ging zelf langs de scholen als dramaconsulent om toneel als vorm van cultuureducatie te promoten. Toen deze onderwijsmethode bekender werd, vroegen de scholen steeds vaker om een dramaproject.” Tineke werkte de jaren erna op enorm veel scholen voor basis- en middelbaar onderwijs. Uiteindelijk gaf ze tweeëndertig jaar dramalessen op Het College en drieëndertig jaar op de Philips van Horne.
De onderwijsprojecten met als hoofdingrediënt toneel, ontwikkelde Tineke zelf. De inhoud kwam zowel vanuit haar eigen vakkennis en fantasie, alsook uit de vraag van scholen. Onderwerpen die aan bod kwamen waren: emoties en gevoelens, pesten, het milieu en geschiedenis zoals slavernij. Spelenderwijs gingen kinderen ermee aan de slag via rollenspellen, typetjes of scripts gebaseerd op bestaande boeken. “Kinderen komen met toneel vrij van zichzelf en de omgeving. Ze overwinnen zichzelf. Degenen met bijvoorbeeld faalangst leren te durven zijn. Dat is heel bijzonder om te zien.”